Hoppa över till innehåll

Revolve – om att fixa eget skivsläpp och turné

2009 november 22

I torsdags träffade jag Jarkko och Nils från bandet Revolve, som är ett hårt rockband utan att vara metal. De har nyligen släppt sin debutplatta, Burning Money, på deras bolag Screaming Records och varit på turné. Vi pratade om hur de gjort när de släppte skivan på eget bolag, marknadsföring, distribution och hur de ser på BandMeeting.

P: Ni var med på BandMeeting i december 2008 under ”Musiker Sökes” och sökte efter en sologitarrist. Hur gick det med det och vad tyckte ni om BandMeeting?

R: Hela grejen är riktigt bra och snacket går ju! Eventet i december förra året så var intervjun med Lena Bjärskog (Saft Stockholm) väldigt bra, för man kände igen sig i situationen som musiker med frustrationen på att skivbolagen inte vill lyssna mm och hur det är att starta eget b0lag. Det senaste BandMeeting, 12 sep 2009, var jag (Jarkko) där också. Per Boysen hade en mycket bra föreläsning och tog upp bland annat vad musikförlag gör. Det är något som vi aldrig skulle ha tänkt på, men som är aktuellt för oss nu!

Vi hittade tyvärr ingen sologitarrist under ”Musiker Sökes” och vi har nu testat uppåt en tolv stycken, men dem flesta har hållt låg klass. Många var duktiga kompgitarrister, men vi letade efter en sologitarrist. Gitarristen måste också passa in i vår grupp personlighetsmässigt. Nu börjar vi bli vana vid att vara en trio och Nils har blivit ännu bättre på att spela solon, för att han måste… Men vi håller dörren öppen för en sologitarrist även om vi inte aktivt är ute och letar, så om någon läser det här som känner sig sugen får de gärna kontakta oss!

P: Har ni funderat på att anlita någon gästgitarrist på någon enstaka låt som ev är lite ”känd”?

R: Det vore coolt att göra inför nästa skiva! Exempelvis Silver från Hardcore Superstar som nu jobbar på MUG kanske skulle vara intresserad?

P: Ni hade skivreleasen nyligen på Sticky Fingers. Hur gick det?

R: Det blev lite som en panikrelease, tyvärr. Men det var roligt! Vi var ute i god tid – tre månader innan release och fick hjälp av en kille att boka Henriksberg, men det blev många samtal som var ”jag återkommer” och två veckor innan datum stod vi plötsligt utan lokal. Vi ringde David på Sticky för att se om han kunde hjälpa oss. Vi fick ha det på klubbscenen den 28 augusti istället för 29 augusti, som det var tänkt från början. Det var dock ett annat band som spelade där samtidigt, Kamchatka, som var inbokade sen tidigare. Trots allt fick vi nedervåningen för oss själva en timme innan vi skulle upp på scen och Sticky bjöd våra gäster på lite öl & snacks. Det blev riktigt bra till slut och det var bra med folk där också! Vi har haft bra gigs på Sticky – tre stycken nu, särskilt när vi spelade under samma kväll som Randy och fick med oss en hel del av deras publik.

P: Ni har också varit på turné. Var har ni varit och hur fixade ni gigen?

R: Vi har varit i kontakt med runt 300 spelställen och det resulterade i uppåt en 20 gig. Förutom i Göteborg har vi varit exempelvis i Stockholm, Uppsala, Växjö, Lindesberg. Det har varit alltifrån ett par hundra personer till ett tiotal. Vi hade otur på en del ställen. Exempelvis inför Uppsalaspelningen fick vi en halvsida i UNT, men vårt gig var dagen innan en tentadag så det var väldigt lite folk där… Trots allt har varje spelning gett något positivt oavsett om det varit mycket eller lite folk där. Vi har, som sagt, fått en hel del publicitet och bra kritik. Det gör det enklare att fixa gig i framtiden.

P: Hur hittade ni spelställena?

R: Främst genom hittagig.se och Metaltravelguide.

P: Vad tycker ni om hittagig-tjänsten?

R: Tjänsten hittagig.se är bra ibland, men det är inte alltid som kontakterna är uppdaterade. Önskar att Danmark och Norge fanns med. Nu finns det adresser till Sverige, Finland och Tyskland. Hela idén är bra och Henrik Andersson som driver hittagig.se har hjälpt oss en hel del. Det märks att han har hållt på länge. Vi kunde exempelvis fråga honom om råd – ”funkar det här”. Vi är väldigt tacksamma för det.

P: Vad var det som gjorde att ni bestämde er för att släppa skiva på eget bolag?

R: Det var Jarkko som tog upp idén när han kom med oss för ett år sedan. Jag (Nils) och Per hade haft samma tankar, så det var bara att köra på. Det verkade som en vettig grej och det har varit mycket ”learn by doing”. Det låter också fetare när man säger att man ringer från Screaming Records. Det har varit lite av en ”dörröppnare” i många sammanhang. Det går heller inte att släppa en platta själv om man inte har bolag. Man måste habolag för att få tillstånd och registrera skivan hos flera organisationer som exempelvis STIM. Det gör det också enklare att fakturera gigs när man har bolag! Nu har vi ju inte gjort någon direkt förtjänst på det här. Vi skall snart göra bokslut… men vi gör det här för att vi gillar att giga. Om man skulle kunna leva på det vore fantastiskt, men vilken musiker kan det idag? Vi är nöjda att kunna ha extrajobb som man har möjlighet att få ledigt ifrån när man skall ut och spela, åka på turné och vara borta någon månad eller så. Det funkar alldeles utmärkt! Nästa gång hoppas vi att vi kan ha en turné på två månader och spela på några festivaler i sommar.

Att ha bolag har också hjälpt en del i marknadsföringen. Det är ”inne” att  nu att släppa skiva på eget bolag. Nu har vi gjort tre intervjuer på två veckor och det är kul. Publiciteten blir lite av ett ”kvitto” på att det man gör är bra!

P: Hur har ni löst distributionen?

R: Plugged Music Distribution står för vår distribution. Det var en lång process att hitta rätt distributör. Det tog 1,5 månad att kolla referenser, offerter och förhandla. Det har gått bra och vi är väldigt nöjda med Plugged. De har också tipsat oss om tidningar och vi fick vara med på Pluggeds egna annons i fyra tidningar under en månadsperiod. De står både för fysisk och digital distribution. Det var ett krav att Spotify skulle finnas med då det är en bra marknadsföring av skivan.

P: Hur har ni lanserat er skiva och vad är ert marknadsföringsknep?

R: Framförallt är det att spela live! Det är både lättare att få gig och man har möjlighet att direkt sälja till publiken. Sedan är det tre andra områden och det är Facebook, Myspace och skaffat en fanbasemejl. Det är inte alla fans som finns täckte inom alla tre delarna, så man måste göra utskick på alla ställen. Vi finns även på Twitter…

Inför varje spelning har vi kollat vilka lokala tidningar och butiker som finns där. Det har gjort att det blivit enklare att få intervjuer då det inte bara gäller en spelning utan även ett skivsläpp. Det gäller också att göra utskick inför varje spelning. Uppföljning är också viktigt! Det räcker inte med att göra utskick till tidningar. Man måste också ringa upp dem! Exempelvis fick vi en artikel i Skånskan pga en uppföljning. Det handlar om att visa dem intresse och ibland guida dem till ens websida för lyssning mm. Förutom att rikta sig till större tidningar som GP och Skånskan så är det bra att göra intervjuer med nystartade aktörer som ex BandMeeting och Loudfarmer. Loudfarmer gillar oss verkligen och gjorde ytterligare en intervju med oss i söndags. Man bygger upp sitt nätverk på det sättet och hjälper och stärker varandra. Vi behöver synas och ni behöver ha något att skriva om. Det är också väldigt att bli intervjuad och man får en liten kick av det!

P: En sista fråga – hur ser framtiden ut för Revolve?

R: Framförallt är det att boka gig inför våren och en kommande turné. Vi skall släppa en ny platta och jobbar med nytt material och rikta oss utomlands.

Vill ni veta mer om Revolve?

Lyssna på Burning Money på Spotify!

Gå in på Revolves Myspace och läs gärna deras blogg om skivproduktionen.

Revolve finns även på facebook och Twitter.

Revolve på BandMeeting 10 dec 2008, Foto: Erik Wistrand

Revolve på BandMeeting 10 dec 2008, Foto: Erik Wistrand

/Patrik Strömberg, arrangör av the BandMeeting
Inga kommentarer än

Lämna en kommentar

OBS: Du kan använda basic XHTML i dina kommentarer. Din mejladress kommerl never bli publicerad om du inte väljer själv att skriva din i textfältet.

Följ den här kommentar feed via RSS