Hoppa över till innehåll

Vad skall du göra med Myspace, Facebook, Twitter och andra sociala medier?

2009 november 30

 Nyligen ordnade jag en ny sida åt the BandMeeting på Facebook. Istället för en ”grupp” så är det nu en ”fan page”.  Det är bättre att ha en ”fan page” mycket beroende på att du kan marknadsföra din ”fan page” på andra webbplatser med en s k widget. Ni ser widgeten för the BandMeeting i högerspalten.

Medan jag ordnade med Facebook funderade jag lite mer på frågan: ”Var skall man som musiker/band synas och hur många profiler behöver man göra egentligen?” Innan du i panik börjar göra profiler lite varstans behöver du främst fundera på ”Hur mycket tid kan jag/bör jag lägga ner på sociala medier?” Det finns inget värre än att gå in på sidor där användaren inte har varit inne på flera månader. Det du behöver är en aktiv profil! Däremot kan man registrera sitt band/namn på flera siter för att säkerställa att ingen annan gör det, men då hänvisa till en eller ett par sidor där du är aktiv. Du vill ju helst driva din nättrafik till ett ställe och inte låta dina fans & lyssnare virra runt på flera olika siter för att hitta dig. Det finns en intressant tjänst som heter DandyID som kan hjälpa dig att organisera alla de siter som du finns. Nyligen erbjöd DandyID att automatiskt registrera profiler åt mig på alla de siter de har kontakt med och sedan hänvisa till en eller flera siter där jag är aktiv med the BandMeeting! Något jag bör göra idag…

Musikspelare och ReverbNation

Samtidigt så är det många siter som vill ha sin alldeles egna spelare, så du blir tvungen att ladda upp dina låtar på flera olika ställen. Har du tur kanske siten har lite mer ”open source”-tänk och tillåter dig att lägga in HTML-kod. Då har du möjlighet att lägga upp din egna spelare från ex ReverbNation… Jag vet att jag tjatar lite grann om hur fantastiskt jag tycker ReverbNation är, men det här är faktiskt en av de bättre tjänsterna – att tillhanda hålla en spelare som kan läggas in på andra webbplatser och att du BARA behöver lägga in en ny låt eller ändra spellistan på ReverbNation så ändras alla andra spelare som du lagt (eller någon annan lagt till) på alla andra webbplatser. Jag kan, exempelvis, lägga upp mitt egna bands spelare här och som ni ser finns det även en ”Share”-knapp om någon skulle tycka det var trevligt att ha just Red Boulevard Rooms spelare på sin site…


stand alone player
Quantcast 

Myspace

Så vilka siter skall man ha en profil på? Myspace är väl det stället som de flesta tänker på med en gång och det är också många som frågar: ”Finns ni på Myspace?”. Det du själv skall fråga dig är: ”Vilket syfte finns jag/vi på Myspace?”. Det är lätt att råka hamna i att du ber att bli Myspace-vänner med precis ALLA, men du bör snarare rikta in dig på musikbransch och arrangörer. Dina fans hittar du troligen på andra ställen än Myspace för här är en av problematiken med Myspace: I princip alla förfrågningar och uppmaningar du får via Myspace handlar om andras musikalster och profiler och uppmaningen ”adda mig”, ”kom in och lyssna och säg vad du tycker” etc. Detta skickas förvånansvärt ofta till andra band, men det är sällan du ser kommentarer kring deras musik. Den vanligaste kommentaren du får är: ”Tack för att du addade mig” och det är ofta enda gången den personen/gruppen går in på din Myspace sida. Sedan är de ute efter att jaga fler ”Myspace-vänner”. Det är tyvärr för mycket egocentrism på Myspace och väldigt lite interaktion. I gästboken blir det mest, som jag nämnde tidigare, ”Tack för adden” och ibland ”trevlig musik”, men du kan aldrig få en interaktion eller diskussion. Myspace är alltför statiskt när det gäller interaktionsmöjligheterna. Forumet är också både fult och rätt dött. Något som du MÅSTE komma ihåg när det gäller gästboken på din Myspace-sida TILLÅT INTE HTML-KOD I GÄSTBOKEN! Du riskerar både att få virus, men även att andra band lägger upp spelare och videos på din sida, som går på automatisk uppspelning och då är hela din Myspace-sida förstörd…

Det som är både en för- och nackdel är att du kan forma din Myspace-sida lite hur du vill med hjälp av HTML-kod. Du måste använda HTML-kod för att du skall få någon fungerande sida. Användarvänligheten hos Myspace är nästan lika med noll. Det finns andra siter som kan hjällpa dig med att generera en snygg Myspace-profil, men ofta undrar jag om det är värt det. Det är ofta jag svär över Myspace på grund av att saker och ting inte fungerar som det skall. Det gäller inte bara när man skapar eller ändrar i Myspace-profilen utan även när man skall göra ”slideshows” med hjälp av Myspace eller göra eventinbjudningar. Det är ofta det är något som går fel!

Många klagar också på att Myspace-spelaren håller för låg ljudkvalité och bara kan ha begränsat med antal låtar tillgängliga. För Red Boulevard Room så använder vi, förstås, ReverbNations spelare. Tidigare räckte det att du inte la in några låtar på Myspace-spelaren så försvann den. Nu måste du lägga in en html-kod i sektionen ”bio” för att få bort den. HTML-koden som skall användas är den här: ”<style>.a {MypsaceGens Hide Music Player http://www.myspacegens.com/handler.php?page=tutorials&12=S} table tr td div object {width: 1px; height: 1px; filter:alpha(opacity=0.2); opacity:0.02;} table tr td table tr td div {height: 1px !important;} tr.userProfileURL div {height: auto !important;} table.interestsAndDetails {margin-top: -28px;}</style>”

Än så länge tror jag att du behöver ha en profil på Myspace. Det finns en hel del tävlingar och arrangemang för musiker där du kan vinna eller få speltillfällen genom att vara Myspace-vän med dem etc. Det finns också andra som letar efter musiker där som exempelvis jag från the BandMeeting.:)

Facebook

Ett tag trodde jag att Facebook skulle dö ut för att det blev nedlusat av olika former av quiz och spel, men nu har det blivit mer fokuserat på inbjudningar till events samt att fler och fler arrangörer, band, musiker mm startat ”fan pages” och ”grupper”. Som jag nämnde tidigare så skall du som musiker ha en ”fan page” istället för en grupp för att kunna marknadsföra dig själv med hjälp av Facebooks widget som du kan lägga på andra webbsidor som jag gjort med BandMeeting som du ser i högerspalten. Anledningen till att finnas på Facebook är att det är där du kan hitta dina lyssnare och fans som INTE är musiker. Här får du snabbt upp en sida (du måste förstås ha ett facebook-konto) och har då möjlighet att marknadsföra dina spelningar mm. Har du dessutom ett ReverbNation-konto kan du lägga till applikationen ”My Band” och då får du även ReverbNations spelare på din Facebook-sida som också även visar var du har dina spelningar någonstans. Du kan se hur jag gjort det med Red Boulevard Room här.

Tyvärr kan du inte lägga upp Facebooks widget på Myspace. Du kan lägga upp en variant av den med hjälp av html-kodning, men det är lite krångligt. Som sagt så är Myspace inte särskilt användarvänligt…

Fördelen med att finnas på Facebook är just att du når dina verkliga fans och lyssnare. Det ger mer en tydlig bild på att det är fans då det inte handlar för dem att synas med sitt egna band/musik som det är på Myspace. Antalet Myspace-vänner har inte något samband med hur många fans du själv har! Många är också villiga att sprida information om dig på facebook och då är det lätt att lägga upp en länk till din facebook-sida istället för att hänvisa dem till Myspace. Det syns också i ”News Feed” hos deras vänner att de blivit fans eller skall på din spelning. Nackdelen är att du inte kan aktivt marknadsföra din Facebook-sida, om du inte är ”vänner” med dina fans. En del har gjort egna Facebook-profler för att komma runt det här, men jag är inte så säker på att det är tillåtet. Det återstår att se.

Twitter

Vill du att dina fans och musikbranschen skall veta vad du håller på med just nu, och vad du har för åsiketer så skall du finnas på Twitter! Det är också en fantastiskt bra nyhetskanal att följa rätt personer och få inblick och tips i deras arbete med en gång. Läs mer om Twitter från mitt tidigare blogginlägg här! Dessutom kan man lägga in Twitters widget på sin webbsida. Tveksam om det fungerar på Myspace, men jag har inte prövat. Det skall gå att få att Twitter uppdaterar din status på Myspace, men jag har inte fått det att fungera. Ytterligare en anledning att svära åt Myspace. som ni ser i högerspalten så finns Twitter-kommentarer om BandMeeting. Då har jag använt widgeten som använder sökordet ”thebandmeeting”. Du kan även ha en Twitter-widget som bara visar dina egna eller andras uppdateringar. Nedan finns ett exempel på Dave Kuseks twitter, som jag följer:
 

 

Andra exempel på musikcommunitys:

Jamma.se

Jamma är en svensk musikcommunity för alla sorters musiker. Den startades 2003, men frågan är varför. Den liknar på sätt och vis Myspace genom att man skall ha profilsida, men här är även tillagt att man skall ha en personlig profilsida (lite som Facebook). Här finns också en egen spelare som du behöver lägga upp musik på, men ingen möjlighet till egen HTML-kod. Tanken är att det skall vara ett aktivt forum med diskussioner och möjlighet att lägga upp annonser för musikinstrument och ”musiker sökes”. De har nu över 30 000 medlemmar, men frågan är hur många som är aktiva. Just nu i skrivande stund är det 25 stycken online, ca 40 forum inlägg över HELA november varav nästan HÄLFTEN är inlagda av samma person samt många ”crosspostings”. Jag har svårt att se poängen med Jamma. Varför lägga ner tid där när man kan finnas på andra ställen? Någon från Jamma och helst gärna någon som har en profil där får gärna förklara för mig. Jag har själv en profil där, men har inte haft nytta av den alls. Jag la till och med lite pengar på att ha en annons för BandMeeting på deras sida förra året och det gav lite träffar, men var definitivt inte värt det tråkigt nog.

Crank it up

Crank it up  är en ny svensk musikcommunity för dem som gillar rock. De riktar sig inte bara till musiker utan även deras fans, vilket jag tycker gör det hela intressant! Det är en rätt snygg sida, men det börjar bli lite väl mycket bilder just nu. Som vanligt bland alla dessa communitys handlar det om att skapa en profil, som är personlig, och sedan kan du lägga till ditt band så principen liknar Jammas. Det är ju en väldigt färsk comunity som startat i år, så det är inget direkt tryck på forumet. Det är förstås en lång process att skapa sig en profil, både för sig själv och för sitt band. Tanken är att alla bandmedlemmar skall ha en profil på Crankitup.se, men jag känner nog inte till något band där alla bandmedlemmar är community-aktiva. Det kan ju vara ett litet problem.

Sedan kan man skapa bloggar hos Crankitup också finns evenemangskalendern förstås. Svårt att säga om det är något att lägga tid på eller ej. Det är under utveckling så vem vet – för den som är intresserad av rockmusik. Det gäller förstås att det inte bara är musiker som finns där utan även fans. Just nu verkar det vara väldigt ”grabbigt” och i nyheterna så är det en total dominans av rockgrabbar till 98%. Det kan ställa till det för Crank it up. Jag har nyligen gjort en profil. Frågan är om jag orkar fixa med mitt band där också. Självfallet skall Crankitup ha sin egen spelare. Här finns heller ingen möjlighet att lägga in egna widgets eller banners. Jag får nog fundera på det där lite till – är det värt att lägga tid på Crank it up?

 

Sammanfattning

Att bara finnas på Myspace, Facebook och Twitter tar tid! Har du även en webb (som förhoppningsvis är gjord som en blogg också) tar det ännu mer tid ifrån dig. Är du ensam artist har du en handfull att uppdatera och hålla igång dessa, men det är oftast inte en fördel att vara ett band i det avseendet. Det brukar vanligtvis vara en person i bandet som är dedikerad att marknadsföra bandet (om ni har tur…). Det jag mest blir irriterad över med många siter just kräver att man skall dels ha egna profiler, men att de inte kan öppna möjligheten för egna widgets på siten. Det behöver inte betyda att man drar ner på användarvänligheten som Myspace gör. Jag har bara tagit upp ett fåtal siter som jag själv varit i kontakt med, men det finns betydligt fler därute. Dock får du tänka på, som jag redan sagt, – Är det värt tiden du lägger ner på det? Finns det bra exempel på andra siter där du tycker att musiker bör finnas på får du gärna tipsa om det här!

/Patrik Strömberg, arrangör av the BandMeeting

12 kommentarer lämna en →
  1. november 30, 2009

    jepp här har du gjort en djupdykning i det social mediets goda konst.. jag vet inte om jag missa och du skrev det men du kan ju alltid knyta din facebook med din twitter eller tvärt om så att båda uppdateras samtidigt vet inte om det funkar med myspace och annat också.
    krma linda

    • thebandmeeting permalink*
      december 1, 2009

      Tack Linda! Jag tog inte upp att man kan knyta facebook med Twitter. Det går med någon av applikationerna som finns på Facebook, men det beror ju lite på hur ”privat” man anser sitt Facebook-konto vara. Du kan tyvärr inte koppla din ”fan page” till din Twitter.

      Myspace och Twitter skall man kunna koppla ihop, men jag har inte fått det att fungera…

      /Patrik

  2. december 1, 2009

    Hej,
    Tack Patrik för dit engagemang! Sociala medier är ju nytt och inte helt enkelt. Och valet av var man skall lägga krutet när man vill nå ut med sitt band är svårt.
    Det tar, precis som du säger, mycket tid att lägga upp sig på flera olika sajter då de erbjuder olika tjänster och funktioner.

    Vår vision med Crankitup.se är att sajten skall bli ett verktyg för band, fans och musikbranschen. Vi vill nå det genom samarbete.

    Det kommer att ta tid och vi utvecklar sajten genom att lyssna på användarna. Vår första stora uppdatering kommer under senvintern och då har vi bland annat tittat på några av de saker du har tagit upp. Vi gör ju inte detta för oss själva utan för användarna av sajten.

    Så kom till, http://www.crankitup.se, med förslag, kunskap, erfarenheter och innehåll.
    Vi välkomnar mer feedback och fler medarbetare.

    Hur ser din önskelista ut och hur gör vi för att få den förverkligad tillsammans?

    Må gott // Hans

    • thebandmeeting permalink*
      december 4, 2009

      Hej Hans,
      Tack själv för ditt engagemang! Det är skönt att höra att ni har fokus på användarna. Det är faktiskt så att man kan inte ”skapa en community”. Communityn finns redan där ute. Det man kan göra är att skapa förutsättningar coh verktyg som communityn kan använda. Förhoppningsvis, för Crankitup.se, så finns det tillräckligt många som ser sig tillhöra en rockcommunity och att ni skapar intressanta verktyg tillsammans med dem.

      Frågan ni får ställa er är förstås – Vad för vertyg kan vi erbjuda som är bättre än våra konkurrenter?

      /Patrik Strömberg, arrangör av the BandMeeting

  3. november 26, 2010

    Hej!

    Tack för all grundlig info!

    Har du ett tips till mig som skriver, bland annat noveller? Jag är ute efter att hitta ett ställe att härbärgera en fil med en uppläsning i radio av en av mina noveller. Öppnade ett Myspacekonto men tydligen av fel typ för där kunde man inte ladda upp egna låtar eller annat inspelat. Tanken är att jag ska länka från min hemsida (som inte har nån sån ljuduppspelningsfunktion) till Myspace – eller var jag nu ska lägga ljudfilen.

    Med hopp om hjälp.

    Bästa hälsningar,

    Peter

    • thebandmeeting permalink*
      november 28, 2010

      Hej Peter,

      Myspace-spelaren har en begränsning på ljudfiler som går över 5 eller 6 minuter (kommer inte ihåg exakt antal minuter.).

      Jag föreslår att du skaffar dig en You Tube profil istället för dina uppläsningar. Där är väl gränsen ca 10 min. Du kan dessutom på ett enkelt sätt ”embedda” You Tube-klippet på din hemsida.

      Hoppas det kan lösa dina problem.

      vänliga hälsningar
      Patrik Strömberg

    • thebandmeeting permalink*
      november 28, 2010

      Var inne lite snabbt på din sida. Föreslår att du gör om den till en blogg i WordPress istället.
      Då kan du få ett enkelt flöde med dina texter, embedda dina uppläsningar med You Tube i blogginlägg och få respons på dem (istället för i din ”Gästbok”).

      Varje blogginlägg förbättrar dina möjligheter att synas högre upp i Google-sökningar. Ett extra plus kan man säga…:)

      mvh
      Patrik Strömberg

Trackbacks and Pingbacks

  1. Samarbeta och marknadsför varandra! | Blindmen
  2. Relaterad information bygger vägar tillbaka till dig «
  3. Relaterad information bygger vägar tillbaka till dig «
  4. Facebook är inte Myspace! Börja kommunicera! | The BandMeeting
  5. Reklam i din Myspace-spelare! Byt ut den idag! | The BandMeeting

Lämna en kommentar

OBS: Du kan använda basic XHTML i dina kommentarer. Din mejladress kommerl never bli publicerad om du inte väljer själv att skriva din i textfältet.

Följ den här kommentar feed via RSS