Hoppa över till innehåll

Facebook är inte Myspace! Börja kommunicera!

2010 februari 11
av thebandmeeting

Facebook ligger nu tvåa i global rankning vad det gäller besökare, besökstid mm enligt alexa.com. Betydligt mer populärt än Myspace som just nu finns på en 16:e plats. Det kan inte bli mer tydligare att du måste vara på Facebook som musiker för att nå ut till så många som möjligt. Här finns betydligt fler lyssnare och potentiella fans än på Myspace som, åtminstone vad det gäller Sverige, domineras av musiker/band som är intresserade av att få ut sin egen musik och inte särskilt intresserade av att lyssna på andras musik.

Facebook började (när det börja slå igenom) som ett sätt att hålla kontakt med sin släkt, vänner och bekanta. De som varit där länge har alltså en rätt privat & personlig profil. Med Facebook-grupper och sedan Facebook-sidor kan du även få kontakt med andra personer inom Facebook utan att bli vän med dem. Du behöver inte dela med dig av allt från din personliga profil, vilket är skönt i många avseenden. Man skall inte behöva vara sitt varumärke HELA TIDEN när man är ute på nätet.

Som musiker, arrangör m fl bör du starta en FB- sida för att skaffa fler fans & kontakter. FB-grupper är till för tillfälliga ämnen.

Den absoluta fördelen med att starta en FB-sida istället för en FB-grupp är att FB-sidan syns i nyhetsflödet, vilket inte FB-gruppen gör.

Det som gör det lite svårt med Facebook är att du inte kan bjuda in andra till varken din FB-grupp eller FB-sida utan att du känner dem själv. Det innebär förstås att den måste bli rekommenderad av någon annan i gruppen/sidan. Jag tycker nog att det är en fördel. Det visar på hur stark en grupp/sidan verkligen är om dess medlemmar rekommenderar det till andra istället för att någon massinbjuder folk. En del företag/organisationer har struntat i det här och startat personliga profiler i företagets/organisationens namn för att kunna skicka vänbegäran till ”vem som helst”. Jag är inte så säker på att det är en sådan smart strategi i längden. Det beror mycket på hur starkt varumärke som företaget/organisationen har. Kan du tänka dig dela med dig av dina personliga uttryck mm som du delar med dig i din personliga profil till det här företaget/organisationen?

Jag har inte varit helt konsekvent vad det gäller vem jag blir vän med eller ej, men min grundprincip är att jag skall ha träffat dem personligen för att jag skulle kunna tänka mig bli deras FB-vän, men helst ser jag att de blir ”fan” till BandMeetings FB-sida.

Sedan har vi problemet som är så tydligt från Myspace: din Wall på FB blir nerklottrad med inlägg med endast en länk (som oftast leder till deras Myspace-sida) utan att förklara varför det skulle var intressant. Det är som om att någon moonar dig. De tänker förstås tanken att social medier är som vilket media som helst. De använder den som en megafon. Det kan inte vara på något sätt smart. Visst du syns överallt, men om de flesta blir irriterade så har du verkligen inte lyckats med något, om du inte var ute efter att förstöra ditt varumärke…

Det många glömmer av är att det handlar om sociala medier. Det effektivaste sättet att använda sig av sociala medier är just att vara… social. Det innebär att du tar diskussioner med andra och diskuterar andra saker än om dig själv (eller ditt band). Det gäller både på Facebook, Myspace, Twitter och alla andra sociala medier du använder dig av. Tänk dig sociala medier som en stor fest. Pratar du bara om dig själv och skriker ut ramsor eller liknande blir du en tråkig och framförallt störig person. Intresserar du dig däremot vad andra gör och hamnar i olika samtal/diskussioner blir du betydligt mer intressantare att följa.

Alla ni som nu använder er av sociala medier för att nå ut till fler fans/medlemmar/kunder ni får helt enkelt lägga upp en bättre strategi! Det går inte tänka gammelmedia längre och använda sig av megafoner. Ni behöver få en konversation med era fans/medlemmar/kunder och intressera er för dem och inte vara så självupptagna!

Mer om hur du skall hantera sociala medier kan du läsa exempelvis här:

Läs JMW Kommunikations blogg om - Sociala Medier är kommunikation. Punkt.

Blindmen har skrivit mycket om det här  - Lite Facebook-tips, ”Push” or ”Pull”, och Låt Megafonen samla damm.

Läs även mitt tidigare blogginlägg om - Vad skall du göra med Myspace, Facebook, Twitter och andra sociala medier?

/Patrik Strömberg, arrangör av the BandMeeting

Lämna en kommentar

OBS: Du kan använda basic XHTML i dina kommentarer. Din mejladress kommerl never bli publicerad om du inte väljer själv att skriva din i textfältet.

Följ den här kommentar feed via RSS