Hoppa över till innehåll

Hur du konverserar och kommenterar i sociala medier

2010 februari 26

Jag vet att jag skriver mycket om Facebook, Myspace och Twitter och hur viktigt det är att hålla en konversation med fans, journalister, bloggare m fl och inte använda dessa som en megafon.

Jag blev inspirerad av att skriva om det igen efter Pär Berglunds blogginlägg på Blindmen om Facebook 101. Det är ett mycket bra inlägg med många bra råd vad du som musiker skall tänka på och varför det är så viktigt att finnas på Facebook. Där går Pär igenom det viktigaste:

  • Skaffa en fan-sida (inte en grupp!)
  • Vad du bör skriva och inte skriva i statusraden
  • Hur viktigt det är att föra en dialog med dina fans och de som ger kommentarer.

Att ge kommentarer

Det var just ämnet: hur du kommenterar som fick mig extra inspirerad. För två veckor sedan skrev jag om vad jag tyckte om att fler och fler börjar spamma ner Facebook och använder sin sida (och andras sidor) som en megafon, precis som det tyvärr är på Myspace (Läs mer om det här.)

Det har däremot dykt upp ett annat problem. Jag vet dock inte om det är ett problem, men det är intressant i alla fall…

Sociala medier handlar om att hålla kontakten, dela med sig av information och att föra en dialog. Facebook har ett utmärkt gränssnitt för det här och det är gratis att använda sig av Facebook. Problematiken här är att du måste just ha en profil för att delta i konversationen. Den kan du heller inte länka ut till andra sidor, som du kan med ex med en blogg.

Nu när jag skriver den här kommentaren, som är mångt och mycket en kommentar till Pärs inlägg på Blindmen så använder jag mig av pingbacks & trackbacks. Det innebär att när jag länkar till Pärs inlägg så kommer det även synas på Blindmens blog att jag gjort en kommentar på DERAS ”Senaste kommentarer”. Det ger en stor öppenhet och det gynnar oss båda utöver att vi delar med oss av informationen så får vi ett diskusssionsflöde som gör att vi får bättre ranking i sökmotorerna mm, vilket förutom den rent egocentriska tanken även får fler att upptäcka både Blindmen och BandMeeting. Det är också bättre att göra en kommentar på detta sätt, om du skall skriva ett långt inlägg… För en kortare kommentar är det förstås bäst med att ge en kommentar direkt på ett inlägg istället för att göra ett eget blogginlägg på din egen blogg (Hände ni med på den tankegången?).

För att återgå till vad jag menade med problematiken med Facebook. Både Blindmen och BandMeeting har fan-sidor på Facebook och när vi skriver något på respektive bloggar lägger vi in det på Facebook med en länk. Då blir det allt som oftast reaktioner och kommentarer på Facebook och inte på bloggen. De som inte har en profil på Facebook kan då inte delta i diskussionen och det är betydligt fler som följer våra bloggar än vad vi har i Facebook-fans. Öppenheten och möjlighet till att fler gör reflektioner via bloggen borde vara större för oss båda, men av någon anledning så blir det mest kommentarer på Facebook.

Min tanke när jag startade BandMeetings fan-sida på Facebook var förstås att få trafik därifrån hit till BandMeeting – och det får jag verkligen! Jag har också försökt få fler att gå med i fan-sidan, så det är en delad känsla. Det är bra att fler går med BandMeetings Facebook-sida och att det förs en dialog någonstans. Ni läser ju trots allt det som skrivs här på bloggen och det är ju det viktigaste (och att ni är intresserade av det jag skriver förstås…) Huvudpoängen med BandMeeting är ge musiker möjlighet till dialog, utbyte av kunskap, nätverk med andra musiker/musikbransch och information.

Jag tror att det är en blandning av rädsla och lathet som gör att det, än så länge, är mer dialog på Facebook än på bloggen. Det är väldigt enkelt att ge en kommentar och kanske en ‘like’ på Facebook och det uppskattar jag verkligen! Här på bloggen kan du göra exakt samma sak, men det är fler som läser den här…

Nyttan för musiker

Nu sitter väl du och tänker: ”Det är väl bara intressant för dig som bloggare. Vad skall jag som musiker ha nytta av det?”

Nyttan för dig som musiker är att arbeta med din relation till dina fans! Hur mycket vet du om dina fans? Vilken åldersgrupp tillhör dem? Vad lyssnar dem på mer än dig/ditt band? Finns de på Facebook, Myspace, Twitter eller kanske t.o.m. har en blogg? Då är det verkligen viktigt att du får dem att skriva om dig/ditt band när de lyssnar på din musik och går på dina konserter. Det är ju förstås ännu bättre om det är någon annan som skriver bra saker om ditt musikskapande än att du själv gör det! Då är det framförallt viktigt att du för en dialog med dessa intresserade fans! De som driver musikbloggar, har egna webbradiostationer, tipsar andra om konserter via Facebook – det är dem du måste nå s k hardcorefans som verkligen stöttar dig! Ge dem en extra möjlighet att skriva om ditt framförande genom att ex ge dem gratis inträde eller en skiva. Du kommer få så mycket mer tillbaka. Och förstås när de skriver något om dig så passar du på att ge en kommentar…:)

Tips! Förutom att direkt fråga dina fans så kan du få reda på mer information var de finns på nätet om du använder dig av ReverbNations ‘fanreach’.

Länkar:

Blindmens Facebook-sida

BandMeetings Facebook-sida

Vi hörs, syns och kommenterar snart igen…

/Patrik Strömberg, arrangör av the BandMeeting

4 kommentarer lämna en →
  1. februari 26, 2010

    Jag vet inte riktigt om jag tycker det är ett problem med parallella diskussioner. Kommentarer här och på Facebook är olika sätt att kommunicera på för den som läser detta. På Facebook är det lägre barriärer för att kommentera, helt klart, och man känner att lite lättsammare kommentarer också hör hemma. Facebook är väl en riktigt bra ice-breaker, kan man säga ;)
    Det finns ju fler sätt att reagera på blogginlägg, tex via mail, och det är bra att man kan välja det som passar en själv.
    Sättet man skriver på, och vad man skriver om har också en avgörande roll för om man får kommentarer eller ej.

  2. thebandmeeting permalink*
    februari 26, 2010

    Du har absolut rätt i det. Det ligger lite i dubbelheten med sociala medier. Det finns en frihet bakom hur du använder dig av de olika plattformarna, vare sig det är blogg, Facebook, Twitter, Myspace etc.
    Det går inte att tvinga folk till att göra si eller så, även om jag ibland skulle vilja…;)

    Helst skulle jag vilja se att man kunde länka konversationerna i Facebook till bloggen exempelvis och vice-versa. Då kan man använda den plattform som man känner sig mest bekväm med.

    Nu är det ju som det är, så jag får väl finna mig i att ha flera parallella diskussioner (när det blir det…), men skulle vilja se att människor delar med sig ännu mer av sina åsikter och tips. Det kommer väl bli mer och mer av det ju fler som vänjer sig vid att använda sig av den här sortens media.

  3. februari 26, 2010

    Hehe, ja det är svårt att släppa kontrollen helt enkelt. Vi alla vill ju få en feedback på att det vi gör är bra och rätt. Och ofta är vi för otåliga och ger upp i förtid. Det gäller inte minst många artister, som många gånger jobbar för kortsiktigt.
    Det finns den sk 1:100-regeln som kan vara en liten tumregel. Dvs att av 100 personer som läser och och är aktiva på en sajt eller ett forum så kommer en av dessa att faktiskt skriva och uttrycka sig. Så fungerar det på många forum, wikis och annat. För specialiserade bloggar så blir det lite annorlunda dock. Är det en ”expert-blogg” som i ditt fall, så handlar det om att du är expert i ett område som artisterna skall lära sig mer om. Det krävs ju då att man känner att man har något att komma med innan man vågar skriva. På tex personliga bloggar så är det enklare då det är mer allmängiltigt att tycka till.
    För artistsidor på Facebook så ska man ha en viss interaktion. Får man inte den, så bör man fundera på vad man kan göra bättre. Finns bra statistik för detta. Kanske kan man ta dessa lärdomar med sig till sin blogg också.

    • thebandmeeting permalink*
      mars 1, 2010

      Förvisso är det här en form av ”expert-blogg”, men jag blir ändå lite förvånad när en diskussion kommer igång på Facebook-sidan samtidigt som det är alldeles tyst här.
      Självfallet har personerna läst blogginlägget här, för annars skulle de inte kunna skriva något, men det blir ändå lite lustigt…

      Det har väl som sagt något att göra med att vara lite osäker och använder sig av det media som du känner dig mest bekväm med.

      Det blir nog ändring på det snart. Facebook är ju som ett twitter/blogg – light. Ser bara fler och fler som börjar blogga efter att ha varit riktigt aktiva på Facebook.:)

Lämna en kommentar

OBS: Du kan använda basic XHTML i dina kommentarer. Din mejladress kommerl never bli publicerad om du inte väljer själv att skriva din i textfältet.

Följ den här kommentar feed via RSS