Hoppa över till innehåll

Hur du använder Myspace som artist på bästa sätt

2010 april 28

Jag har glädjen att få Lasse Thomasson från www.blindmen.se som gästbloggare den här veckan. Det här gästblogginlägget blir en litet smakprov på den paneldiskussion som kommer att vara under BandMeeting Live! här i Göteborg den 24 maj på Brew House. Lasse kommer ju faktiskt att vara en av dem som kommer sitta i panelen. Han finns också tillgänglig här och nu på bloggen så det är bara att kommentera så svarar han så snart han kan.:)

/Patrik Strömberg, arrangör av BandMeeting

———————————————————————————————————————————————————

När Patrik kontaktade mig och undrade om jag kunde gästblogga om hur man som artist kan använda Myspace så tänkte jag att det går snabbt. Helt enkelt en enda kort mening. ”Låt bli!”

Fast så enkelt som ”Låt bli!” är det nog inte. Visst, Myspace har stora brister. Det är fult som stryk och det spammas enormt. Men det finns möjligheter också, för den gör på rätt sätt. Dessutom förväntas det, framför allt bland bloggare och podcastare i USA och England, att man har en Myspace sida och det är ofta den de länkar till istället för t.ex. hemsidan.

Så istället för att titta på alla brister (för att det är för enkelt och tråkigt) så här följer några handfasta råd att göra livet på Myspace lite mer konstruktivt.

-       Försök hålla din design enkel, tydlig och läsbar. Undvik stökiga bakgrunder och färgkombinationer som gör texten svår att läsa. Lägg inte till en massa extra flashapplikationer och alla dina videos. Det tar lång tid att ladda och gör det svårt för lyssnare och läsare att hitta. Välj istället ut det som är mest relevant just nu och byt ofta istället. Det gör din sida mer tillgänglig och intressant. På Myspace gäller ”Less is more” för designen.

-       Förstå att Myspace fungerar på olika sätt i olika kulturer och områden. I Sverige är det ganska få vanliga lyssnare och fans som är med och istället många artister och band. I andra länder, framför allt USA, är Myspace ett bredare socialt media med fler lyssnare och fan som är aktiva.
Använd därför Myspace i Sverige mer för att knyta kontakt och bygga nätverk med andra musiker och artister och Myspace i utlandet för att mer fånga upp fans och lyssnare.

-       Myspace är i grund och botten (trots all urvattning och spam) ett socialt media och samma regler gäller där som på andra stället som Facebook, bloggar och Twitter. För att få någonting så måste du först ge någonting.
Det är lätt att lägga till nya vänner, men de vännerna har sällan något värde om du inte tar dig tiden att bygga relationer till dem. Myspace är ingen genväg, ska du bygga en trogen fanbase på Myspace så tar det lika mycket tid som någon annanstans.

-       Undvik vän-racet. Det är kanske kul att ha 100 000 Myspace vänner, men betyder just att de är många någonting? Det tar en massa tid att jaga vänner och det är frågan om det är värt den tiden. Om 1 av 1000 av dina 100 000 vänner köper din nya skiva så innebär det 100 sålda skivor. Troligtvis många timmars arbete för varje sålt ex.
Lägg den istället på att utveckla de vänner du har eller på något annat utanför Myspace som ger mer tillbaka.

-       Myspace är inte istället för din hemsida, det är ett komplement till den. För det första upplevs en egen hemsida under en egen domän som mer seriöst, mer professionelt. För det andra är det, trots att Myspace är ett socialt media, svårt för lyssnare som inte är medlemmar på Myspace att kommunicera med dig. De kan lyssna men inte lämna kommentarer eller meddelanden. Med Myspace som hemsida stänger du den störta delen av Internet från att komma i kontakt med dig. Samma sak gäller för t.ex Facebook och andra sajter som kräver medlemskap.

Det var några korta råd sprungna ur mina erfaranheter. De tillsammans med en dos vanligt sunt förnuft gör att du förhoppningsvis kan få ut lite mer av din Myspace sida.
Och kommentera gärna och du har liknande eller motsatta tankar. Jag svarar självklart på alla seriösa kommentarer.

- Lasse Thomasson

5 kommentarer lämna en →
  1. thebandmeeting permalink*
    april 28, 2010

    Tycker det blev extra tydligt när Myspace la till funktionen ”Mina besökare” hur få av dem som lägger till en som ”vän” eller lägger upp något i ens gästbok som verkligen gått in på sidan och kollat vem man är.

    Däremot bör du ju då se till att börja konversera med just ”dina besökare” på ett eller annat sätt. Kommentera om deras musik, be om råd/fråga efter spelställen etc.

    /Patrik Strömberg

  2. april 28, 2010

    ”Mina besökare” är en så tydligt exempel på de aspekter av Myspace som fungerar dåligt.
    Att man räknar hur många och vem som har sett mig.
    Myspace blir liksom bara en spegling av det egna behovet av bekräftelse.
    Det där ständiga jagandet av vänner, lyssnare och besökare är kanske den jobbigaste delen.

  3. thebandmeeting permalink*
    april 28, 2010

    Nja, jag tänkte ju förstås på att den visar på hur få det egentligen är som är inne på ens Myspacesida gentemot hur många som överöser en med event & gästboksinlägg (om deras egna gig/låtsläpp mm).

    Jag tänkte mer att man kunde nyttja just ”Mina Besökare” till att börja kommunicera med dem som varit intresserade att gå in på just min sida.:)

  4. april 28, 2010

    Jo, det är sant. Den är lite avslöjande. Och så är det nog också med många på Myspace idag, man hoppas på att få mer än man behöver ge själv (Been there, done that, got the T-shirt).

    Men det är intressant att jämföra t.ex Myspace och Facebook. På Myspace publiceras t.ex hur många spelningar och du kan se vilka som besökt dig. På Facebook ser du inte det på samma sätt. Facebook går istället lite djupare på många sätt och ger på ett bättre sätt feedback om interaktioner. Hur många som aktivt har deltagit på din sida genom att kommentarer, likes m.m.
    Det driver i sin tur olika beteenden hos de som har sidorna tror jag.

    • thebandmeeting permalink*
      april 28, 2010

      Du uppmuntras ju mer på Facebook att interagera på varje sida även om det ibland bara blir en ”like”, men det kan ibland räcka som kommentar. Det är ändå någon form av interaktion att visa sin uppskattning!

      Och som du säger så ger Facebook även en större feedback på hur antal interaktioner och vad det är för typ av personer som ger feedback och finns på din sida med ex åldersgrupp, kön, plats.

      Något annat jag tänkte på är just kopplingen mellan Twitter -> Facebook och Twitter ->Myspace. Det går ju att koppla sin statusuppdatering både på Facebook och Myspace till ens Twitterkonto.
      Jag skulle avråda att göra den kopplingen mellan Facebook och Twitter, men jag tycker den fungerar bättre mellan Twitter och Myspace.

      Dvs att det jag skriver på Twitter dyker upp som statusuppdatering på Myspace. Det negativa är om någon skulle göra en kommentar på ens status på Myspace så ser du inte det från Twitter (men det händer väldigt sällan).
      Däremot blir det väldigt tydligt vilka som använder sig av Twitter på Myspace, så kan man konversera med dem via Twitter istället…:)

Lämna en kommentar

OBS: Du kan använda basic XHTML i dina kommentarer. Din mejladress kommerl never bli publicerad om du inte väljer själv att skriva din i textfältet.

Följ den här kommentar feed via RSS