Hoppa över till innehåll

Vinnare och Förlorare i musiktävlingar

2010 april 10

Det är många artister/band som hoppas på att bli upptäckta på ett eller annat sätt genom olika tävlingar. Frågan är bara om det är värt besväret istället för att koncentrera sig på sin egen karriär med att skaffa egna gig, träffa rätt människor/kontakter inom musikbranschen etc.

Oftast uppmanas det att du skall få dina fans att rösta på dig. Om du ständigt hakar på dylika tävlingar riskerar du förlora dina fans eftersom det mesta du skickar ut är ”rösta på mig” istället för ”se mig live”, ”lyssna på den här nya låten”. Sedan är det förstås ett väldigt fokus på vad du knn vinna i dessa tävlingar och sällan på vad du får bara för din medverkan – alltså vad får du ut av det som förlorare…

Den senaste månaden har jag följt två stycken tävlingar – Metro On Stage och Ubetoos sommarhit. Vad får du som förlorare ut av det?

Metro On Stage

Metro On Stage – tävlingen pågår fortfarande. Av de över 2 000 bidrag så har nu 11 låtar valts ut av en jury där sedan et är upp till lyssnarna/fansen att rösta fram vinnaren.

Det har varit si och så med hur relgerna har varit, som ni säkert läst här på bloggen. Jag fick en ansvarig från Metro att besvara mina frågor särskilt vad gällde röstningen.

Det stod tydligt i reglerna att det var en jury som valde ut finalisterna men under tiden kunde du ”betygsätta” låtarna. Ett tag stod det ”betygsättning på antal RÖSTER”, men jag fick Metro On Stage att ändra detta till ”Betygsättning på antal betygsättare”.

Se diskussionen och mitt blogginlägg här: http://www.bandmeeting.se/2010/03/metro-on-stage/

Trots det, missade de flesta av deltagarna att betygsättningen/röstningen innan final inte hade någon som helst betydelse. Många upplevde också att flertalet dumpade betygsättningen med att sätta ettor på alla andras bidrag. En vanlig företeelse i sådana här sammanhang som är tråkig, men sällan relevant.

Det intressanta med den här tävlingen är dock vad får alla ni ut av (inklusive mitt eget band) att ha medverkat i den här tävlingen, men inte gått vidare till final.

Kort sagt – INGENTING. Metro On Stage låter våra artistsidor ligga kvar i en månad och uppmanar oss till att vi fortfarande kan dra dit lyssnare, men till vilken nytta? Dra hellre dina nya lyssnare/fans till den artistsida du använder dig av mest för att kommunicera med dina fans.

Ubetoos sommarhit

Tävlingens upplägg var att hitta ”årets sommarplåga” med en vinst på att få en musikvideo och din låt distribuerad genom Warner MusiC och promotad av Neonberger Music och Ubetoo.

Ubetoo och Neonberger Music valde ut de bidrag som gick vidare till semifinal och sedan var det upp till lyssnarna vilka som gick till final.

De 9 bidrag med flest SMS-röster samt 1 bidrag med flest lyssningar (här räknas även från Ubetoos externa spelare, mer info om den finns här.).

Vinnaren i finalen utsågs av en jury bestående utav Anna-Clara Blixt Modin (Ubetoo), Marcus Neonberger (Neonberger Music) och Mattias Wachtmeister (Warner Music) och det blev TWICE med ”Sommar i Sverige” som består av de unga tjejerna Malin (17 år) och Elin (16 år). Med över 1300 röster och 4 466 unika spelningar via Ubetoos interna/externa spelare.

Vad fick då förlorarna i den här tävlingen? Ja, eftersom du får ersättning av varje unik spelning (precis som på Spotify) vare sig du använder dig av Ubetoos interna eller externa spelare så fanns det en anledning till att dra fans/lyssnare dit. Då du alltid har din artistsida kvar då fokus inte ligger på tävlingar hos Ubetoo utan en streamingtjänst för osignade artister (läs mer här) så finns ALLTID en anledning till att dra dit dina fans och inte bara för en tillfällig tävling. Visserligen är det en avvägning du måste göra – hur många artistsidor kan jag ha utan att mina fans blir alltför splittrade? Det är dock en helt annan diskussion…

Ubetoo delar dessutom annonsintäkterna de får med de artister som registrerat sig på Ubetoo – inte något du blir rik på, men det är i alla fall en bra inställning.

Idol 2010

Idag sätter Idol 2010 igång med audition här i Göteborg. En mängd hoppfulla sångare/sångerskor/artister kommer att samlas där med en dröm om att ”lyckas”. Med tanke på att det kanske är 1 ibland 2 per år som lyckas göra något med sitt ”Idolskap” och ännu färre som lyckas komma ur oket av ”Idol” och bli en riktig artist så är det många drömmar som kommer att gå i kras. Särskilt när de möter juryn.

Jag kan hålla med om att det vara bra att någon säger sanningen till en del av dem som ställer upp och juryn får lyssna på en mängd bidrag som är rätt… usla… så jag kan till viss del förstå den frustration som uryn kan uttrycka. Hur är det med den här tävlingens vinnare och förlorare då? Med tanke på det avtal som de medverkande får skriva på när de registrerar sig när de kommer fram till audition så kan man ju undra om inte vinnarna är dem… som inte kommer med. Självfallet kommer den som vinner och ev tvåan få en möjlighet att göra ett avstamp till musikbranschen, men det är inte förrän de har släppt Idol och blivit fria från det kontraktet som det verkligen kan hända något.

Om man tittar på de villkor som de först får skriva på bara för att komma med i audition (finns att läsa här) så är det väl två saker som jag tycker ser mycket illa ut.

1. Sådant material som jag själv eller tillsammans med de andra medverkande under produktionsperioden skapar, dvs text, musik, bilder eller annat, är Meters egendom såväl vad avser det fysiska resultatet som därtill hörande immateriella rättigheter. Meter har rätt att fritt använda och disponera över nämnda rättigheter, t ex genom vidareöverlåtelse, ändring eller bearbetning, på så sätt som Meter önskar.

2. Jag är införstådd med att ingen ersättning kommer att utgå för denna medverkan eller för Meters eller annans nyttjande enligt ovan.

Med andra ord allt du producerar som artist under din Idolperiod ägs av någon annan. Du får heller ingen ersättning för ditt deltagande.

Tror ni att Idoljuryn har samma sorts kontrakt?

Slutligen

Fundera länge och väl vad ni får ut av ett deltagande i en tävling! Stirra er inte blinda på vad vinsten kan vara utan på vad ni får ut enbart av ett deltagande – får ni extra uppmärksamhet, möjlighet till att hitta nya fans eller kommer det bara ta dyrbar tid av er som ni kan lägga på annat som att leta nya gig? Varför inte sätta sig i replokalen/framför datorn och göra en ny låt istället…;)

/Patrik Strömberg, arrangör av the BandMeeting

Sådant material som jag själv eller tillsammans med de andra
medverkande under produktionsperioden skapar, dvs text, musik, bilder eller annat, är Meters egendom såväl vad avser det
fysiska resultatet som därtill hörande immateriella rättigheter. Meter har rätt att fritt använda och disponera över nämda
rättigheter, t ex genom vidareöverlåtelse, ändring eller bearbetning, på så sätt som Meter önskar.
9 kommentarer lämna en →
  1. april 11, 2010

    Vi använde oss av tävlingen i rent promosyfte: Att ”vinna” en sån här jippo-tävling tror jag inte det är det bästa för ett seriöst band. Sen kan man beklaga en jury som röstar fram ett bidrag som ”Dansmusik” av Den Svenska Björnfamiljen: Kan inte komma på senast jag hörde sån skit rent ut sagt. Det är ett rent skämt, men det säger väl det mesta om industrin. Är det såna ”artister” de letar efter? Tur att Sverige är en liten marknad då…

    • thebandmeeting permalink*
      april 12, 2010

      Vore kul att höra om du märkt någon effekt på er medverkan. För egen del har jag inte märkt något alls, men då röstningen/betygsättningen inte spelade någon roll så engagerade vi oss inte i mitt band kring det. Bara gjorde ett litet utskick till våra närmaste fans om att vi deltog – inget mer.

      Som musikvetare fick jag lära mig att uppskatta all sorts musik. även den jag inte förstår mig på eller vill lyssna på själv. Ett sådant exempel är just ”Dansmusik” och Den Svenska Björnfamiljen, men jag ser däremot att det finns ironiskt nog en liten hitpotential vare sig jag eller du vill det eller inte.
      Jag är å andra sidan insnöad på KLFs bok ”The Manual (How to Have a Number One the easy way)” så jag kan se att ”sån skit fungerar”, men det är inget jag skulle slänga på själv och lyssna på.

      Rekommenderar f ö alla som har möjlighet att läsa KLFs ”The Manual”. Fantastisk kul att läsa och cynismerna över branschen kommer samtidigt med bra tips. Den är förstås väldigt daterad. Första upplagan kom 1988 och en andra 1998, men låtbyggandet mm fungerar fortfarande – om du nu vill satsta på ”en one hit wonder”..

  2. april 12, 2010

    Att vara med i en tävling någon gång kanske inte är fel för att som band få uppmärksamhet man annars inte skulle få. Många av världens största band har delvis kommit fram den vägen. Som exempel svenska Europe samt U2. Att bara satsa på tävlandet är dock dödsdömt. Att göra sin egen grej, bygga en egen fanbase och skita i vad någon jury eller musikjournalister anser har varit ett framgångrikt koncept för vårt band. Många kanske fortfarande lever kvar i drömmen om den fetrika manangern som ska upptäcka dem och betala allt och lösa alla problem. Så ser det oftast inte ut i verkligheten. Det är hårt jobb som ligger bakom och man måste vara beredd att göra det själv för det är ingen annan som gör det.

    Bra blogg Patrik!

    Mvh
    Dr. Arthur Krause
    http://www.myspace.com/drarthurkrause

    • thebandmeeting permalink*
      april 12, 2010

      Tackar!

      Det handlar verkligen om att lägga sin tid på ”rätt saker” och om du verkligen vill lyckas och spela mycket så är det precis som du säger – Det är hårt jobb som ligger bakom och bygga en egen fanbase.

      En hel del tror att man bara kan glida omkring i den här branschen och plötsligt bli upptäckt. Något som media gärna haussar upp när det väl lyckas, men det är så väldigt sällsynt.

      Skall du lyckas så beror det inte på tur utan på hårt jobb!:)

  3. Lisa permalink
    april 12, 2010

    Hörde även att Warner hade gått in och signat några utav de artister som inte vann Ubetoos tävling =)

    • thebandmeeting permalink*
      april 12, 2010

      Det var kul att höra! Jag har inte hunnit lyssna på något som presenterats där, men det förvånar mig inte. Ubetoos tävling kändes trots allt lite öppnare på sitt sätt – även om den var lite begränsad till genre, vilket iofs kanske var bra…:)

    • april 17, 2010

      Eller hur. Länk med mera?

  4. april 28, 2010

    Rätt komiskt att det var på TV4 i både sport och nyheter rapporterade nyheten om slavkontrakt om Wanderson i Gais . Dessutom hett ämne i Nyhetsmorgons soffa på TV 4. En fråga är hur det är i jämförelse till hur kontrakten/ Ansökningsvillkoren dom sökande till TV4:s program Idol ser ut.
    Där dom sökande inte äger något dom gjort och frånsäger sig alla rättigheter och får ingen ersättning alls
    Är inte det slavkontrakt av unga tonåringar med drömmar som inte ens har rådgivare eller läser eller vet vad dom skriver på..??
    Där Agenten är Meterfilm till Idol !!!

Lämna en kommentar

OBS: Du kan använda basic XHTML i dina kommentarer. Din mejladress kommerl never bli publicerad om du inte väljer själv att skriva din i textfältet.

Följ den här kommentar feed via RSS