Hoppa över till innehåll

Intervju med Daniel Claeson från GP Osignat

2010 oktober 13

Daniel Claeson är musikrecensent och recenserar osignade artister/band i Göteborgs-Posten under rubriken ”GP Osignat”. Han är även en av dem som står bakom GPs musiktävling – GP Scen. Här är en intervju som jag gjorde med honom förra veckan.

/Patrik Strömberg

———————————————————————————————————————

Jag lyssnade på ditt gamla band Fidget på Spotify imorse och insåg att jag numer söker musik oftare på Spotify än via Myspace.

Hur gör du när du söker efter musik?

Det är framförallt genom Spotify. Jag får förstås mycket demos genom GP Osignats Myspace-sida, men mitt aktiva musiksökande är främst på Spotify.

På tal om förändring – hur länge sedan är det du fick en skiva inskickat till GP Osignat?

Det är en enstaka då och då. Det slog om för ungefär tre år sedan i samband med GP Osignats Myspace-sida. Innan dess var det ungefär 15-20 stycken i veckan. Nu är det en skiva i månaden. Då är det främst ”första plattan” som skickas in. Det är inte längre några ”demospår” inspelade i replokalen. Det är ganska skönt att slippa.

Hur många förfrågningar om att bli recenserad av dig får du och hur många hinner du med?

Det kommer förvånansvärt mycket. Det är sju-åtta stycken i veckan. Det finns otroligt mycket artister och band här i Göteborg

Jag recenserar fyra stycken i veckan. Det blir många som inte blir rescencerade, men jag lyssnar på allt. Urvalet handlar ofta om kvalité. Det beror också på om jag känner att jag har något vettigt att tillföra.

Hur många av förfrågningar är artister/band utanför Göteborg?

En på fem ungefär.

Är det någon särskild genre som förekommer mer än andra?

Metalbanden är jäkligt aktiva och extremt dedikerade.

Det fanns också en period med väldigt många ”ensamma män med gitarr”. För tre till fem år sedan så vällde det fram den här typen av musiker. Det hände något särskilt när USB-inspelningsutrustningen plötsligt bara kostade två tusen kronor. Det blir inte bra bara för att man kan spela in. Vanligtvis får jag inte musik som är hobbyverksamhet. Jag kan inte alltid säga det till folk, att det är sådana jag rensar bort. Alternativt så svarar jag dem direkt på Myspace. Alla är inte bra på att spela musik. De fåtal musiker i den här genren som jag recenserade och som fortfarande håller på är också dem som är bra.

Vad är en bra låt för dig?

Sången är viktigast! Utan bra sång funkar det inte. Sången måste kunna förmedla något. Texten i sig är oväsentlig för mig. Jag kan lyssna på låtar många gånger utan att höra vad de sjunger om.

Sedan finns det andra kriterier. Folk måste ha koll på vad de gör. Exempelvis för en poplåt – rensa bort det som inte behövs. En poplåt på 5:50 är inte en bra poplåt. Däremot kan det mycket väl vara en bra operametallåt.

Det gäller att hitta låtens röda tråd! Det kan man säga om alla genres.

Har du någon favoritgenre?

Jag är gammal syntare, men det görs väldigt få bra syntlåtar nuförtiden.

Söderut som ställde upp i GP Scen gillar jag, men det var lite för osexigt. De har en väldigt bra refräng på sin låt, men den kom inte alls fram live. De måste jobba mer på liveframträdandet och det är dem nog medvetna om också.

Jag kan också gå igång på episk, storslagen rock. Det är många som försöker, men det är dem med bra sångare/sångerska som lyckas. Animasola är väl på gränsen till etablerade. De har också varit med på GP Scen flera gånger.

På femton år med GP Osignat har jag lärt mig gilla alla genres och jag tror jag har lärt mig vad som är bra eller ej.

Vad är bakgrunden till GP Osignat?

Det var Magnus Johansson som startade GP Osignat. Jag hade precis börjat skriva lite GP-grejer efter jag hade gått ut JMG och fick ta över GP Osignat. Jag tror att Magnus hade tröttnat lite på det och i princip gav det till mig.

Jag tror att det är en uppskattad del i tidningen. Det finns inte så många andra ställen som recenserar osignad musik. Det är P3 Lab också och några webbsiter.

Nu när det är relativt enkelt att få egen digital distribution till exempelvis Spotify, iTunes och egen skivproduktion. Hur ser du på benämningen ”osignad”?

Det är en ständig diskussion, som vi också har på GP. Hårddrar jag det så beror det lite på hur Johan Lindqvist [musikrecensent på GP] och jag får för ”feeling” av ett ”självsläpp” – är det professionellt gjort eller inte. Ett kriterie vi har är att man skall ha distribution av något slag.

Vad tycker du själv?

Har man startat ett eget skivbolag för sina skivsläpp eller att man som artist/band har F-skatt så visar det, på något sätt, att man är seriös i sin satsning.

På sätt och vis så fungerar ändå det gamla sättet att se på det som osignad. En enkel skiljedelare är också att om dem skickar skivor till mig eller till Johan. De som har kommit längre och inte ser sig själv som ”osignad” skickar sina skivor till Johan istället och inte till mig.

Hur går du tillväga när du gör en musikrecension?

Jag försöker hitta en ”feeling” i musiken. Jag använder lurar och lyssnar. Lyssnar på skivan på olika sätt. Lyssnar på en låt tre gånger, lyssnar på de första 20 sek i varje låt. Jag vill kunna känna något ganska snabbt.

De finns dem som tycker att man behöver lyssna på en låt minst 50 ggr för att kunna göra låten rätttvisa. Det går inte. Det går rätt snabbt att avgöra om låten är bra eller inte.

Vad är ditt råd till artister innan de ber dig om en recension?

Spela in några gånger innan. Av egen erfarenhet blir det inte bra första gången. Du behöver erfarenhet av att vara i en inspelningsstudio.

Folk är pigga på att få ut det dem spelat in, men spela inte in på söndag och skicka in på måndag.

Låt det ta en liten tid, lyssna och stek det som inte är bra. Gör om.

Vilket är det vanligaste misstag som oetablerade artister/band gör enligt dig?

Det vanligaste är att dem lagt för lite tid på sången. Jag skulle vilja se att dem lägger ner 80 % av tiden på sången och 20 % på resten – inte tvärtom.

Det finns många band som spelar bra. Gitarren är bra, men sen så kommer sången…

Melodin är det första du hittar och det finns många som släpper iväg missar som inte skulle gå igenom annars om det var trummorna det handlade om.

Vad är en ”lyckad artist” enligt dig?

Man måste få folk att lyssna på musiken. Vara aktiv live, på radio.

Sätter man en 20-gigs turné i Sverige då har man på sätt och vis lyckats. Det är inte många artister som fixar det. Kämpar man sig fram och fixar många spelningar så är man på god väg att lyckas.

Det krävs mycket arbete och man måste kämpa för att nå dit.

Läs också:

Final i Göteborgs-Postens musiktävling GP Scen

Förra årets GP Scen vinnare

BOA – en GP-Finalist upplevelse av GP Scen

Annielle – en GP Scen-finalist som blev utmanare på Svensktoppen

 

Inga kommentarer än

Lämna en kommentar

OBS: Du kan använda basic XHTML i dina kommentarer. Din mejladress kommerl never bli publicerad om du inte väljer själv att skriva din i textfältet.

Följ den här kommentar feed via RSS