Hoppa över till innehåll

Myspace på väg att försvinna?

2010 november 16

Krisen för Myspace har pågått i flera år. Det blir färre och färre som besöker Myspace. Nu har besöksantalet nått katastrofala nivåer bara på ett halvår. Det pratades redan förra året om hur Myspace tappat i inflytande. Nu är det ännu värre. I början av det här året var Myspace rankat till #12 i världen på mest besökta siter. Idag ligger rankningen på #37. (Google på#1, Facebook på #2 och You Tube på #3). Ni kan själva avgöra statistiken från alexa.com (ett företag som mäter besöksstatistik).

Den nuvarande ägaren av Myspace, News Corp, har gett Myspace ett par månader att ändra på den nedåtgående trenden annars kommer de försöka sälja. Frågan är bara vem som vill köpa en så illa skött plattform. Med tanke på att de tidigare gick back 30 miljoner dollar per kvartal till 150 millioner dollar, så ser det verkligen riskfullt ut. Det kan bli så att Myspace plötsligt läggs ner.

Pär Berglund på Blindmen.se uppmanar er som bara finns på Myspace att skaffa en hemsida nu! Så att ni inte tappar era kontakter, alternativt fokuserar på fler sociala medier än just Myspace.

Det nya Myspace

Nu har ju det nya Myspace lanserats, som ett hopp för att vända den här krisen. Det verkar vara mest ”kosmetika”. Användarvänligheten är lika dålig och de mängd buggar man stöter på är lika många. Dessutom försöker de utmana både Facebook och You Tube samtidigt med att ex lansera spelsidor och särskilda video-sidor. Det känns verkligen desperat.

Myspace-teamet verkar dessutom inte förstå hur sociala medier fungerar. Det pratas mycket om interaktion och att dela med sig, men de gör det uppenbara misstaget att försöka få användaren att bli beroende av att hålla sig kvar på Myspace endast. Deras tanke med att ”autoshare” material genom att koppla Myspace till Twitter och Facebook är dödsdömt. Det är olämpligt att göra sådana kopplingar då du ändå får befinna dig på Twitter och Facebook för att kunna svara & konversera. Det går nämligen bara att dela med sig från Myspace. Du får inte in några meddelanden/reaktioner som sker från Facebook/Twitter = ingen konversation. Det blir bara en enda megafon. Det är inte på det sättet du bygger upp en fanbase.

Ni kan själva se videopresentationen av det nya Myspace här: (den gick tydligen att ”embedda”)
Presenting the new Myspace

Myspace | Myspace Video

Ett av de största problemen: Myspace-spam

När ni ändå ser videopresentationen så kan ni kolla in kommentarerna. Det är en hel del som inte gillar utvecklingen, men det intressanta här (tycker jag) att det visar just på ett av problemen som Myspace har haft länge – spam. Det är mängder av ”hot chicks” som visar bilder/videos från deras sidor. Det är också något som dyker upp på ens Myspacesida om man inte kräver ”captcha” eller t.o.m. blir tvungen att godkänna inlägg för att hindra allt spam (något jag fått göra med BandMeetings Myspacesida) Det kommer även som Myspacemeddelanden om man inte ständigt sätter in nya Myspaceanvänder i spamfiltret.

Myspace skriver också just nu på sin första sida att det är över 2 millioner som har ”delat med sig av vad de gillar”, men ni vet lika väl som jag att de flesta bara skrivit om sig själva i andras gästböcker eller skickat meddelande om deras senaste låtsläpp alternativ senaste gig. Inget annat. Jag har däremot märkt nu efter sommaren att det minskat avsevärt. Det tror jag beror på den minskade användningen. Med tanke på den mängd meddelande man fick tidigare så orkade i alla fall jag inte gå igenom dem utan de hamnade i papperskorgen. Om ingen läser och det känns ungefär lika viktigt som direktreklam då får du heller ingen effekt på din s k marknadsföring.

Jag vet dessutom flera musikaffärer som använder sig av botar för att skicka ut massmeddelanden på Myspace. Borde fungera väldigt dåligt och jag blev förvånad att det var någon som uppriktigt erkände att han använde sig av botar (nämnde dock inte ordet ”spambotar”). Mycket tveksam på att det fungerar.

Vad är alternativen?

Oavsett om ni är redo att skaffa en egen hemsida (eller snarare egen blogg) så behöver ni en musikspelare. Så vad finns det att välja på och vilka rekommenderas?

Personligen gillar jag ReverbNations musikspelare. De ger dessutom lite pengar (då pratar vi om lite pengar) av de reklamintäkter som görs tack vare musikspelaren genom att gå med i deras ”Fair Share-program” (som är gratis). De har också bra widgets för att lägga upp information om gig och en mejliinglist-tjänst för att hålla kontakten med era fans. Grunden är helt gratis. Sedan finns det en hel del tilläggstjänster och även möjlighet att sälja musik genom ReverbNation och deras samarbetspartners. Läs mer om vad ReverbNations erbjudande här.

Pär Berglund och Lasse Thomasson på Blindmen är mer inne på Bandcamps spelare. De ger också möjlighet till försäljning av musik. Ni kan läsa vad de skrivit om Bandcamp här.

Jag  har ju även tidigare nämnt Ubetoos musikspelare när den var i en betaversion. Nu har den blivit betydligt bättre, men för dem som gjort spelllistor så får jag det i alla fall inte fungera att klicka mig vidare till nästa låt, vilket är frusterarande. Ubetoo har också en form av ”Fair Share”-program och ger också möjlighet till låtförsäljning.

Vilken musikspelare som är bäst är nog en smaksak. Huruvida vilken musiktjänst och musikförsäljning som ger bäst resultat har jag inte hunnit sätta mig in i ännu, så där kan jag inte ge något råd.

Vill du ha hjälp med blogg & sociala medier?

För tvåveckor sedan höll jag i en workshop tillsammans med Pär Berglund och Lasse Thomasson från Blindmen om marknadsföring. Vi planerar att genomföra fler workshops. Om du är intresserad så läs mer här och anmäl intresse till Pär Berglund.

Patrik Strömberg, Musikpimp och arrangör av BandMeeting Live!

5 kommentarer lämna en →
  1. Daniel Radich permalink
    november 17, 2010

    Myspace härmar ju bara! Dom tar mycket efter FB och det är tråkigt. Varför kan dom inte vara kreativa?
    Om det ska bli bättre så borde dom ta hjälp av användare och där kan dom få nya å bra idéer.

    För ett tag sen innan den nya kom så skulle jag göra om min layout och insåg att att dom hade gjort om ”edit” delen, vilket jag inte gillade. Det har har alltid varit krångligt att göra en snygg myspace, men nu var det så små boxar där koden ska ligga och man har ingen ork när det är litet å trångt.

    Idag gick jag in på min myspace och senast var ca 2 mån. Jag blev lite gladare men som Patrik skirver att dom är inne på fel spår. Jag är liten kluven om man ska ha en eller inte!?

    Det myspace har varit bra till är att det var roligt att klicka sig vidare på friends å hitta bra musik och annat. Sen känner jag också att man kan tillåta sig att lägga ut inspelningar med sämre kvalitet och mycket för skojs ( kankse inte rätt ord, men kommer inte på annat nu) skull, medans en hemsida för mig är mycket seriöst och man lägger inte ut vad som helst heller.

    Kankse ska man försöka få ihop musiker att sluta med myspace? Då kankse myspace inser att mer måste hända och ta hjälp av användare för attt hitta lösningar om dom nu ska vara kvar!

    En sak till kom jag på!
    När man går folkhögskolor så har man alltid nån slags turné och myspace sidor är nått som skaffas flitigt för att promota! Men man måste alltid skapa en ny mail adress för att kunna starta upp en myspace. Jag tycker att man ska kunna ha flera band på genom ett myspace konto för att undvika flera nya mail adresser.

    • thebandmeeting permalink*
      november 19, 2010

      Nu härmas inte Myspace bara efter FB. Nu samarbetar dem till och med.
      Läs mitt senaste inlägg.:)

      Sedan ett par frågor till dig:
      Har turnépromotion fungerat bra med Myspace?
      Har det blivit mycket reaktioner och dragit publik?

      • Daniel Radich permalink
        november 20, 2010

        I ”Pr” syfte så har myspace bara funkat genom att gå in å lyssna på musiken och tyvärr inget mer. Här i Sverige när myspace kom så ansågs det bara vara till musiker och därmed så var det ingen utanför dom kretsarna som tog del av pr grejerna.
        Sen att göra event på myspace var mest meningslöst för du har ju alla slags vänner från hela världen och det hjälper ju inte så mycket om du ska spela på en klubb etc.

        Fb har alltid vart det ultimata för att göra pr för konserter mm, alla sitter verkligen på fb!

        • thebandmeeting permalink*
          november 22, 2010

          Det är så sant som det är sagt!:)

          /Patrik

Trackbacks and Pingbacks

  1. Slutet närmar sig för Myspace | The BandMeeting

Lämna en kommentar

OBS: Du kan använda basic XHTML i dina kommentarer. Din mejladress kommerl never bli publicerad om du inte väljer själv att skriva din i textfältet.

Följ den här kommentar feed via RSS