Hoppa över till innehåll

2015 januari 22
av Madeleine Ericson

Intervju med 7 intressanta svar & tips till musikskapare

Alfons Karabuda, styrelseordförande på SKAP

Alfons Karabuda, styrelseordförande på SKAP

Var i Stockholm i början av veckan och gjorde en intervju med styrelseordförande Alfons Karabuda på SKAP (Sveriges Kompositörer & textförfattare -en intresseförening som är huvudman för STIM). Han hade mycket intressant att dela med sig avAlfons är inte bara ordförande för SKAP, utan även i Musiksverige, KLYS UA, Konstnärliga rådet vid Statens Musikverk och ECSA.

1. Vad gör SKAP?

Vi hjälper till att få en starkare position av upphovsrätten. Genom samarbete med ECSA verkar SKAP för och representerar musikskapare i Europa och för deras talan till EU. Vi samarbetar även med de nordamerikanska musikorganisationerna och bedriver arbete om yttrandefrihet i FN.

2. SKAP är ju huvudman för STIM, hur skiljer sig ert arbete?

STIM värnar den ideella rätten för upphovsmän. De upprätthåller värdet av musiken och de sköter utbetalningar även för musikförlag. SKAP bedriver påverkningsarbete för yrkesverksamma musikskapare.

3. Vem kan bli medlem och kostar det något?

Det krävs profession för att bli medlem. En kommite tittar igenom ansökningar. De ser bl.a. efter referenser och stimavräkningar. Det kostar 750 kr/år att vara medlem.

4. Hur hjälper ni era medlemmar?

Man får tillgång till expertis som t.e.x. juridik och råd vid kontraktskrivningar. Vi anordnar även medlemskvällar för nätverkande, som underlättar för upphovsmännen att komma i kontakt med t.e.x. musikförläggare. Vi kan även hjälpa till att föra medlemmars talan, när det gäller frågor som framförallt berör kollegor, eftersom SKAP:s röst är stark.

5. Hur skyddar man sina verk som upphovsman?

Det räcker inte att vara STIM-ansluten. Det ger ett skydd, men ger inget bevis vid en eventuell tvist. Man kan skicka låtarna på ett USB till sig själv och förvara det förslutet. Poststämpeln fungerar som bevis. Det innebär alltid en viss risk att skicka låtar till olika bolag.

6. Vad har ni för tips till musikskapare som vill nå ut med sin musik?

Det finns olika vägar att gå, som t.ex. de gamla kanalerna musikförlag/skivbolag. De underlättar för att nå fram i det stora bruset av musikutbud som finns nu. Man bör dock se upp med att skriva på långa kontrakt, om man skall samarbeta med andra organisationer. Det är bra att vara vaken för nya tjänster på internet. Man kan även titta på goda exempel, de som lyckats nå ut.

7. Till sist, hur ser du på framtiden av musikbranschen?

Det kommer alltid att vara låtskrivaren/musikern/artisten, som har det som behövs för framtiden. Bolagen är beroende av oss, något att ta med sig! / Madeleine Ericson – TheBandMeetingFacebook

kommentarerna är stängda